Vækst i Agroindustrien – powered by data

 

Om projektet

”Vækst i Agroindustrien – powered by data” er et nyt projekt støttet af Industriens Fond med 6.3 mio.kr. og løber fra 2020 – 2023.

Formålet med projektet er at styrke hele agroindustriens konkurrenceevne og position samt at stimulere vækst på baggrund af data, herunder at sikre et solidt grundlag for at virksomhederne kan træffe de rigtige beslutninger, og sikre at de får lagt en solid plan for at komme i mål med deres satsninger.

Projektet er et samarbejde mellem Aarhus Universitet, Dansk Agroindustri, SEGES og Teknologisk Institut. Hver partner byder ind med højt specialiseret viden indenfor landbrugsfaglig viden, digitale forretningsmodeller, anvendelse af data og kendskab til agroindustrien. Netop denne kombination giver de deltagende virksomheder mulighed for at få kvalificeret sparring og rådgivning omkring deres data, anvendelse og forretningsmodel.

Hvert virksomhedsforløb strækker sig over seks måneder og består af seks temadage hvor projektets partnere og eksperter vil give virksomhederne ny viden og indsigt. Alle virksomhedsforløb afsluttes med udarbejdelse af en handlingsplan som skitserer, hvordan virksomheden bedst kan arbejde videre.

Mål

  • Behov for digitalisering og muligheden for at deltage i et udviklingsforløb italesat overfor 100% af virksomhederne i den danske agroindustri.

  • 60 virksomheder svarende til 15% af hele agroindustrien har deltaget i et afklaringsforløb om, hvordan digitalisering påvirker netop deres virksomhed.

  • 20 handlingsplaner er udarbejdet hos virksomheder med detaljerede og kvalificerede beskrivelser af mulighed for vækst via digitalisering, samt af hvordan digitalisering i den konkrete virksomhed skal implementeres.

  • Gennemførte PoC-/MVP-forløb hos 5 virksomheder.

  • 5 velskrevne ansøgninger til Innobooster, SMV:digital eller andre støtteprogrammer.

Deltagere

  • Aarhus Universitet- Institut for Ingeniørvidenskab

  • Dansk Agroindustri

  • Industriens Fond

  • SEGES

  • Teknologisk Institut

Aktiviteter

  • Temadage

  • Konceptdesign af produkt/service
    - Analyse af kundebehov og markedsforhold.
    - Formulering af værdiskabende ydelser og forretningsmodeller.
    - Udarbejdelse af konceptdesign af produkt/service og forretningsmodel.

  • Landbrugsfaglige muligheder
    - Systematisk landbrugsfaglig vurdering og sparring på konceptdesign med landbrugsfaglige eksperter.
    - Afprøvning af konceptdesign i en landmands kontekst.
    - Sparring omkring de faglige udfordringer og eventuelle elementer som bør overvejes.

  • Opsamling og tilgængeliggørelse af data
    - Viden om og hjælp til opsamling af data og tilgængeliggørelse af data, herunder datasikkerhed, i relation til konkrete produkt-/serviceidéer.
    - Inspiration til nye måder at digitalisere kerneprodukter.

  • Datavalidering og statistik
    Data er i sig selv ikke værdifulde og ofte opleves falske alarmer fordi der er udfald eller fejl i data.
    - Lær faldgruberne at kende i arbejdet med data; hvordan data renses og fremstilles så de kan udveksles og analyseres.
    - Viden om og hjælp til at sikre datakvaliteten.

  • Managementsystemer og platforme
    ​Værdien af data øges markant, når data kan bringes i spil i det bredere ”digitale økosystem”.
    - Viden om og hjælp til integration med eksisterende systemer og platforme, så data, produkter og services bringes i spil overfor både kunder og samarbejdspartnere.
    - Integrer med eksisterende managementløsninger og spar selv at udvikle egne.

  • Implementering
    - Viden om og hjælp til systematisk implementering i forretning og organisation, så det er muligt at implementere og sætte leveringen af nye databaserede produkter og services i drift.

Forløbene ligger i to perioder af cirka seks måneders varighed med opstart forår 2021

Vil du vide mere?

Læs mere om projektet på www.agroindustri.dk

VIA BILLEDE U TEKST.png
Mathias Jürgensen