Vedtægter
for
Danske Landbrugsmaskinfabrikanter
1.0 Navn og hjemsted
1.1 Foreningens navn er Danske Landbrugsmaskinfabrikanter.
1.2 Foreningen driver virksomhed under binavnene
a) Dansk Agroindustri,
b) Danish Agro Industry,
c) andre binavne eller forretningskendetegn - herunder forkortelser og domænenavne – som bestyrelsen måtte bestemme.
1.3 Foreningen har hjemsted i den kommune, hvor Foreningens sekretariat har adresse.
2.0 Formål
2.1 Foreningen er brancheorganisation for virksomheder med fast forretnings-sted i Danmark, der fremstiller eller distribuerer agroindustrielle produkter. Ved agroindustrielle produkter forstås maskiner, udstyr til staldmekanisering, bygninger, hjælpestoffer og øvrigt udstyr til landbruget eller land-brugsrelaterede virksomheder.
2.2 Foreningens formål er at varetage agroindustriens fælles interesser til gavn for medlemmerne.
Foreningen kan opfylde formålet ved:
a) etablering og drift af netværk mellem medlemmer og brancherelaterede virksomheder med kommerciel interesse i agroindustrien.
b) etablering og udvidelse af aktiviteter, der kan fremme medlemmer-nes afsætningsmuligheder.
c) at opnå forhandlingsret over for myndighederne i alle spørgsmål af interesse for branchens udøvere, herunder at søge repræsentation i indstillende/disponerende organer og udvalg.
d) at bevare og udbygge samarbejdet med andre nationale og internationale organisationer med tilknytning til agroindustrien.
e) at påvirke uddannelses-, forsknings- og forsøgsvirksomheder inden for agroindustriens interesseområder.
f) at fremme agroindustriens interesser, herunder formidle markeds-undersøgelser, standardiseringsbestræbelser og sikkerhedsforskrifter.
g) at fremføre agroindustriens ønsker og synspunkter i den offentlige debat.
3.0 Medlemmer
3.1 Medlemmer er:
a) enhver virksomhed, der pr. 5/9 2014 var medlem i foreningen,
b) enhver virksomhed, der efter indgivelse af en begæring om optagelse senere er optaget som medlem, jf. pkt. 3.3.
3.2 Som medlem kan optages virksomheder med fast forretningssted i Danmark, der hovedsageligt
a) producerer eller distribuerer agroindustrielle produkter.
b) yder rådgivning omkring agroindustrielle produkter.
3.3 Bestyrelsen træffer afgørelse om optagelse af nye medlemmer og kollektive indmeldelser og fastsætter eventuelle særlige vilkår for optagelsen.
3.4 Bestyrelsen kan nægte optagelse af virksomheder, der har skadet eller må antages at kunne skade branchen eller foreningens interesser.
3.5 Et medlem kan udmelde sig af foreningen med et skriftligt varsel på 12 måneder til udgangen af et regnskabsår.
3.6 Et udtrædende – herunder et ekskluderet - medlem har intet krav på andel i foreningens formue.
3.7 Indgår et medlem i en fusion som det ophørende selskab eller dannes der ved en fusion et nyt selskab, hvorved medlemmet ophører som selskab, kan medlemskabet kun overgå til det fortsættende selskab med bestyrelsens samtykke, jf. pkt. 3.3. Det samme gælder ved andre former for selskabsretlige sammenslutninger.
4.0 Eksklusion
4.1 Bestyrelsen kan ekskludere et medlem, hvis:
a) Betingelserne for at blive medlem af foreningen ikke længere er til stede.
b) Medlemmet tages under rekonstruktionsbehandling, træder i likvidation, kommer under konkurs eller på anden måde mister rådigheden over sit bo.
c) Medlemmet ikke overholder foreningens vedtægter eller de af generalforsamlingen vedtagne beslutninger eller på anden måde optræder ukollegialt eller til skade for foreningens eller branchens interesser.
d) Medlemmet trods påkrav er i kontingentrestance eller i anden gæld til foreningen.
4.2 Det ekskluderede medlem kan indbringe eksklusionen for førstkommende ordinære generalforsamling, der tager stilling til, om eksklusionen skal opretholdes eller ej.
5.0 Hæftelse
5.1 For foreningens forpligtelser hæfter foreningens formue.
5.2 Foreningens medlemmer hæfter ikke for foreningens forpligtelser.
6.0 Generalforsamlingen
6.1 Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed inden for de i vedtægterne og lovgivningen fastsatte rammer.
6.2 Foreningen afholder en årlig ordinær generalforsamling inden 15/9 og kan afholde ekstraordinære generalforsamlinger.
6.3 Bestyrelsen træffer beslutning om stedet for generalforsamlingen.
6.4 Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal indeholde mindst følgende punkter:
a) Valg af dirigent.
b) Bestyrelsens beretning.
c) Fremlæggelse af den reviderede årsrapport til godkendelse.
d) Fremlæggelse af budget samt beslutning om foreningskontingent til 14/9 i det kommende regnskabsår.
e) Valg af bestyrelsesmedlemmer.
f) Valg af bestyrelsessuppleanter.
g) Valg af revisor.
h) Indkomne forslag.
i) Eventuelt.
6.5 Dato for den ordinære generalforsamling skal være medlemmerne bekendt senest 2 måneder før generalforsamlingens afholdelse.
Forslag fra medlemmerne skal – for at blive optaget på dagsordenen – være sekretariatet i hænde senest 3 uger før generalforsamlingen.
Generalforsamlingen skal indkaldes af bestyrelsen med højst 3 ugers og mindst 1 uges varsel.
Indkaldelsen skal indeholde dagsorden og være vedlagt regnskab, navnene på afgående bestyrelsesmedlemmer samt ordlyden af eventuelle forslag til behandling.
6.6 Ekstraordinære generalforsamlinger indkaldes af bestyrelsen, når denne finder det nødvendigt, eller når mindst 1/3 af foreningens medlemmer skriftligt indsender begæring herom ledsaget af en redegørelse for de forslag, der ønskes behandlet samt forslag til dagsorden.
Den ekstraordinære generalforsamling indkaldes og afvikles på samme måde som den ordinære generalforsamling og skal afholdes senest 2 måneder efter, at bestyrelsen har modtaget
begæring herom.
6.7 Adgang til generalforsamlingen har medarbejdere fra medlemmer, der ikke er i kontingentrestance og eventuelle af bestyrelsen indbudte gæster.
6.8 Hvert medlem har én stemme.
6.9 Et medlem kan give fuldmagt til et andet medlem – dog kan et medlem kun repræsentere to medlemmer som fuldmagtshaver - eller til bestyrelsen til at stemme om de forslag, der er på dagsordenen for den pågældende ge-neralforsamling.
6.10 Alle beslutninger på generalforsamlinger træffes ved almindelig stemme-flerhed, jf. dog pkt. 6.11 og pkt. 11.1.
6.11 Til vedtagelse af vedtægtsændringer kræves, at mindst halvdelen af med-lemmerne er repræsenterede, og at mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget. Såfremt en
vedtægtsændring vedtages med fornøden majori-tet, uden at halvdelen af medlemmerne har været repræsenteret, indkaldes til en ny generalforsamling, som da kan vedtage
vedtægtsændringen med den foreskrevne majoritet, uanset antallet af repræsenterede medlemmer.
7.0 Bestyrelse
7.1 Bestyrelsen forestår den overordnede ledelse af foreningens anliggender.
7.2 Bestyrelsen består af 4 – 7 medlemmer samt 2 suppleanter. Generalforsamlingen bør tilstræbe at sammensætte bestyrelsen, så den består af såvel repræsentanter for virksomheder, der primært er beskæftiget med staldmekanisering og af virksomheder, der primært er beskæftiget med ekstern mekanisering.
7.3 Bestyrelsen – der er ulønnet - vælges af generalforsamlingen for 2 år ad gangen. Består bestyrelsen af 7 medlemmer, vælges der hvert andet år 4 medlemmer og hvert andet år 3 medlemmer. Består bestyrelsen af 6 med-lemmer, vælges der hvert år 3 medlemmer. Består bestyrelsen af 5 medlemmer, vælges der hvert andet år 3 medlemmer og hvert andet år 2 medlemmer. Består bestyrelsen af 4 medlemmer, vælges der hvert år 2 medlemmer.
7.4 Der vælges hvert år en suppleant med en valgperiode på 2 år. Udtræder der i årets løb medlemmer af bestyrelsen, vælger bestyrelsen hvilken suppleant, som skal indtræde i bestyrelsen.
7.5 Bestyrelsen konstituerer sig på sit første møde efter generalforsamlingen med en formand og en næstformand.
7.6 Bestyrelsen holder møde, når to bestyrelsesmedlemmer eller formanden finder det ønskeligt.
7.7 Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer, der tilsammen repræsenterer mindst 3 medlemmer, er til stede.
7.8 Alle afgørelser træffes ved simpel stemmeflerhed. I det tilfælde, at stemmerne står lige, er formandens – og i hans fravær næstformandens - stemme udslagsgivende.
7.9 Bestyrelsen fastsætter selv en forretningsorden for sit virke.
8.0 Direktion
8.1 Bestyrelsen er ansvarlig for, at foreningen har en direktion bestående af et eller flere medlemmer. 8.2 Bestyrelsen fastsætter i en direktionsinstruks direktionens mandat i forhold til bestyrelsen.
9.0 Tegningsret
Foreningen tegnes af bestyrelsens formand i forening med en direktør eller af en direktør i forening med 3 bestyrelsesmedlemmer.
10.0 Medejerskab
10.1 Foreningen er sammen med Landbrug & Fødevarer interessent i Agromek I/S, CVR-nr. 49732759. Bestyrelsen udpeger op til 6 medlemmer til Agromeks udstillingskomité. Af de udpegede skal ét medlem være formand eller næstformanden for foreningens bestyrelse, medens resten skal repræsentere medlemmer, der i væsentlig grad producerer agroindustrielle produkter.
11.0 Regnskabsår og årsrapport
11.1 Foreningens regnskabsår går fra 1/1 – 31/12. 11.2 Foreningens årsrapport revideres af en statsautoriseret revisor, der vælges af generalforsamlingen for ét år ad gangen.
12.0 Opløsning
12.1 Vedtagelse af foreningens opløsning kan kun ske på en generalforsamling, hvis mindst halvdelen af medlemmerne er til stede, og vedtagelsen sker med mindst 2/3 af de afgivne stemmer. Såfremt opløsning af foreningen vedtages med fornøden majoritet, uden at halvdelen medlemmerne har været repræsenterede, indkaldes til en ny generalforsamling, som da kan vedtage opløsningen med den foreskrevne majoritet, uanset antallet af re-præsenterede medlemmer.
12.2 Opløsningen gennemføres og administreres af et likvidationsudvalg på 3 medlemmer, valgt af den generalforsamling, på hvilken det besluttes at op-løse foreningen.
12.3 Forekommer der ved opløsningen et overskud, opgøres dette overskud i den andel, der stammer fra foreningens andel af formuen i Agromek I/S og den andel, der stammer fra foreningens øvrige formue.
12.4 Den del af den beholdne formue, der stammer fra foreningens andel af formuen i Agromek I/S fordeles blandt de medlemmer, der var medlemmer i foreningen 5/9 2014 og som fortsat var medlemmer på tidspunktet for beslutningen om foreningens opløsning.
12.5 Den øvrige del af formuen fordeles blandt alle foreningens medlemmer på tidspunktet for beslutningen om foreningens opløsning.
12.6 Den beholdne formue jf. pkt. 12.4 og pkt. 12.5 fordeles mellem de pågældende medlemmer i forhold til kontingent betaling i de sidste 5 afsluttede regnskabsår.
Vedtaget på foreningens ordinære generalforsamling den 5/9 2014.